Castañeda González, Francisco

Francisco Castañeda

CV Research CV Gestion

Formación Académica:

PhD in Economic Geography, Loughborough University, UK.
M.Sc. in Economics and Finance, University of Birmingham, UK.
MBA, Universidad de Chile.
Ingeniero Comercial y Economista, Universidad de Chile.

Áreas de Conocimiento:

i) Financial economics in a context of asymmetries of information and market failures, taking into account the evolution of international economy, and

ii) Industrial policy, global value chains and production networks

Research Areas:

a) Finance

• Financial Economics
  • Corporate Governance in State and Private Owned Companies
  • Microfinance
  • Corporate Finance
  • International Finance and Macroeconomics

b) Industrial Policy

• Industrial Policy and Upgrading
  • International Trade and Cluster Policy
  • Global Value Chains and Production Networks
  • Private Sector Development (SMEs)
  • Development Economics

Publicaciones:

"The Determinants of Corporate Debt Maturity Structure: The case of Chile". Authors: Castañeda, F. and Contreras, F. Forthcoming in "El Trimestre Económico". Fondo de Cultura Económica. México. 2016.

"Is the OECD Model Suitable for Strategic Public Enterprises in Terms of National Development? Reflections from Codelco Case, Chile". Authors: Castañeda, F., Barria, D. and Astorga, G. Series of Working Papers / number 2015/18. CIRIEC-University of Liege (International Centre of Research and Information on the Public, Social and Cooperative Economy) & Jean Monnet Network (European Union), University of Milan.

- "Auge y Caída de La Polar", Authors: Castañeda, Meza and Jaramillo. Chapter published in the book: "Regulación Económica: Caso La Polar". Sello Editorial Usach / Torres, I., González, F. & Garrido. A. (eds) (2015). I.S.B.N: 978-956-303-286-4978-956-303-286-4. 2015.

- "'Bancarización' and Access to Financial Services in Latin America", Authors: Brown, Cloke, Castañeda and Taylor. Journal ISI Thompson: "The Geographical Journal" (Wiley-Blackwell) - Royal Geographical Society - London – UK, March 2013.

- "Manual de Finanzas Corporativas, 2a Edición", "Colección Texto Guía". Sello Editorial USACH. September 2014. I.S.B.N: 978-956-303-243-7978-956-303-243-7. Authors: Castañeda, F., Aguirre, J., Madariaga, L., Contreras, F. and Ormazábal, F.

- "Ciudadanía en Marcha: Educación Superior y Movimiento Estudiantil 2011: Curso y Lecciones de un Conflicto", "Colección USACH". Sello Editorial USACH, October 2012 (Author of the chapter: Financing Education).

- "Influencia de la Concentración en el Desempeño Contable de las Firmas y en la Eficiencia de Mercado", Co-author: René Fernández. "Management Made in Chile 2011". Revista Trendmanagement (Vol 13, Nº4, Special Edition May 2011).

- ¨ Entre las fallas del Mercado y las fallas del Estado. Algunas reflexiones para entender el desarrollo de la Economía Social en Chile", Revista Internacional de la Cooperación – Alianza Cooperativa Internacional (ACI), Buenos Aires, Vol.xx, Nº1, 2011.

- "Causas de la Crisis Subprime", First Place "Management Made in Chile 2010". Revista Trendmanagement (Vol 12, Nº4, Special Edition May 2010).

- "Latinoamerican Cities in Globalization" y "Central American Cities", Chapters 14 y 36 (Rocha, Brown and Cloke). Published in the book: "Global Urban Analysis: A Survey of Cities in Globalization". Earthscan, London, in press. / Taylor, P.J., Ni, P., Derudder, B., Hoyler, M., Huang, J. and Witlox, F. (eds) (2010). ISBN 978-1-84971-213-2.

- "Chilean Business Cases". Sponsored by Babson College (Boston, USA) and Banco de Chile.

Published in Babson College Research (Chilean Teaching Cases) and ECCH (European Case Clearing House -UK), 2010.

- "Gobiernos Corporativos: Una Discusión Teórica y Aplicada", Honorable Mention "Management Made in Chile". Revista Trendmanagement (Vol 11, Nº4, Special Edition May 2009).

- "Mercado del Crédito de Consumo en Chile en los Estratos Socioeconómicos Medios – Bajos", Revista "Vestigium", Facultad de Ciencias Administrativas (Celaya), Universidad de Guanajuato, México (2009).

- "PYMEs: Una Breve Revisión de la Discusión", Revista Trendmanagement (Vol 8, N°9 / 2008) (http://www.trendmanagement.cl ).

- "Mercado del Crédito de Consumo en Chile en los Estratos Socioeconómicos Medios – Bajos", Encuentro Nacional de Facultades de Economía y Administración ENEFA 2007 – Universidad Austral de Valdivia – November 2007.

- "Sistemas de Pensiones: Crisis y Desafíos en China", Revista Trendmanagement (Vol 8, N°10 / January– February 2007). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile – Proyecto BCN Innova (Nodo Asia Pacífico) http://asiapacifico.bcn.cl

- "Superávit Fiscal Estructural y los Paradigmas", Revista Trendmanagement (Vol 8, N°6 / August– September 2006).

- "Fusiones y Adquisiciones: Un Enfoque Global", co-author: Orlando Balboa / Departamento de Economía - Universidad de Santiago. Revista de Economía y Administración, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de Chile, (November 2006).

- "Análisis de la Estrategia de Carrefour en el Mercado Chileno", Latin American Council of Management Schools – CLADEA (2005). Published by CLADEA.

- "Análisis Económico de la Industria del Cine en Chile", Revista de Economía y Administración, Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de Chile (March 2005). Published by CLADEA.